tisdag 21 januari 2014

Ett äventyr utan dess like...

Eftersom det var så länge sen jag skrev någonting här så kanske jag ska berätta lite om någonting som både ligger bakom, men också framför. Jag åkte ensam ner till Ukraina i somras på ett barnläger. Det jag kan säga om den upplevelsen, var att det var just det, en upplevelse. Jag har aldrig känt mig så uppskattad som jag gjorde då jag var där. De barnen om jag åkte med kom går till ett daghemcenter för utsatta barn. De kommer från en vardag som jag aldrig kommer att kunna förstå. Det var allt jag visst om barnen, men under tiden som jag var där så fick jag reda på mer och mer om vad som verkligen var deras vardag. Det jag fick höra fick mig bara att älska barnen mer och mer. Trotts det som var deras vardag, så kunde njuta, hoppa, skutta, skratta och plaska. Men för att beskriva hur det var så fåt jag nog ge det ett nytt stycke...

Barnen som jag mötte kunde ingen engelska, med några få undantag. Av de trettio barnen som vi hade med oss så var det två som kunde prata engelska samt en som kunde förstå engelska. Av de ledare som åkte var det två om kunde engelska, (men barnen kunde bättre engelska). De skapade en intressant utmaning. Jag hade blivit förvarnad att språket skulle bli svårt, men inte trodde jag att det skulle vara så. Men jag kom faktiskt att tycka om den utmaningen, på tåget så fick jag lära mig lite ukrainska, men mer skulle det bli under tidens gång. Det var alltid någon som ville säga mig någonting, men som inte kunde berätta det för mig, eftersom jag inte förstod. Då jag kom hem så fick jag höra från Willy att flera av barnen har börjat satsa på engelskan och att de på daghemet hjälper dem med engelskan.

Men denna sommar så har jag fått förmånen att åter få åka ner till Ukraina. Det som jag ser fram emot mest är att få kunna prata med fler av barnen och få göra ännu fler tokiga saker i ett annat land. Men en annan rolig sak är att jag denna gång nog inte kommer att åka ensam. Min syster och hennes man kommer, (om det går för jobb och plugg) att följa med. Kanske att Natalie kommer också att följa med, det skulle vara otroligt roligt! Det är med stor förväntan som jag inväntar augusti.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar